vrijdag 16 mei 2014

Amazone, Cotopaxi en meer

Woepsieeee,
alweer veel te lang geleden, en nu met het gevolg dat ik heel veel moet gaan bijschrijven.
Ik heb alles behalve stil gezeten in de maand april en ondertussen half mei. Ik ben met Afs Guayaquil naar Esmeraldas, Atacames en Ibarra geweest, met vrienden naar Salinas en ondertussen zijn we ook begonnen met vrijwilligerswerk. Maar daar later meer over.

Ik ga beginnen met mijn laatste trip die ik heb gedaan. Vorige week zijn we namelijk met Afs naar de Amazone geweest en naar de Vulkaan Cotopaxi. Het amazone woud was echt super om gedaan te hebben. 's Nachts sliepen we in open hutten, waar er tarantula's, vleermuizen en ik wil niet weten welke insecten nog allemaal boven je kop hangen, met muggennetten om 's morgens de verrassingen te voorkomen en zonder elektriciteit. Overdag bestonden onze activiteiten uit vooral dieren spotten. Met bootjes werden we dan overal naar toe getransporteerd en onderweg zagen we aapjes, slangen, vogels, dolfijnen, vlindertjes en meer. We zijn vooral gaan wandelen, 's nachts om al de insecten te zien en de kaaimannen (krokodillen) en overdag om alle bomen en planten van het regenwoud te zien. We zijn ook een dag de plaatselijke bevolking gaan bezoeken. Tot onze grote teleurstelling geen naakte mensen die in een gat in de grond wonen (bewijze van spreken), maar gewoon mensen in jeansbroeken die in huizen op palen wonen, met  televisies en al. We zijn ook naar de plaatselijke geneesheer, ofwel chaman, gegaan. Een meneer die er wel uitzag als een indiaan, en die om de zoveel tijd een drankje moest drinken om zo te kunnen hallucineren en met de spirituele wereld te kunnen communiceren. Met andere woorden was het volgens mij dus gewoon een man die beetje door al de drugs boven is blijven hangen ergens. Hij heeft dan toch op enkele van ons een zuivering uitgevoerd (met brandnetels) om zo de negatieve energieën te verwijderen. Amai, ik had me nog nooit in m'n leven zo positief en zuiver gevoeld! (not).





 Bij  de plaatselijke bevolking

De chaman


Onze lodge (hotel)

Bij de plaatselijke bevolking

Bij de plaatselijke bevolking

De zuivering van de chaman

resultaat


Wat boven onze kop hing tijdens het eten


Na de jungle reis zijn we een nachtje in Quito blijven slapen om dat de volgende dag vroeg in de ochtend naar het meer/vulkaankrater Quilotoa te vertrekken en om de Cotopaxi (hoogste actieve vulkaan van Ecuador) te gaan beklimmen. Beiden waren heel vermoeiend voor de mensen van de kust omdat het op een serieuze hoogte is en we daar dus helemaal niet gewend aan zijn. Maar toch hebben we met veel moeite in de sneeuw, zonder lucht de eerste gletsjer op 5000 meter hoogte kunnen bereiken.

Laguna Quilotoa



Cotopaxi

En dan even terug in de tijd, want ongeveer een klein maandje geleden ben ik met m'n vrijwilligster en uitwisselingsstudenten van Guayaquil en Machala naar het noorden van Ecuador gegaan, om daar eerst het noordelijk strand van Esmeraldas en Atacamas te bezichtigen, om daarna door te trekken naar Ibarra in de Sierra. En omdat we zo in het noorden zaten hebben we er ook van geprofiteerd om  snel de grens met Colombia over te steken om daar de kerk 'Santuario de Las Lajas' de gaan bezoeken. 
Het weekend daarna was het feest omdat het de 19de verjaardag van ons Anouk was en daarom besloten we met de Belgjes van Guayaquil naar Salinas te gaan. En dat weekend was echt een van m'n beste weekenden ooit hier. Lekker rusten op het strand, 's avonds op stap, 's morgens pannekoeken eten, en overdag met de jetskis en waterski en vooral genieten van de mensen met wie ik samen was. 

Ondertussen zijn we ook begonnen met vrijwilligerswerk. Deze week was het nog een beetje zoeken en ben ik woensdag mee naar het platteland vertrokken, naar de plantages om daar helpen de papaya plantjes water te geven in de volle zon. Donderdag heb ik meegeholpen in een klein gezondheidscentrum waar een tandarts, vroedvrouw en dokter zitten. Ik moest de bloeddruk van de patienten meten en de temperatuur. Opzich niet zoveel werk maar ik heb me toch geamuseerd :). Volgende week ga ik ook meehelpen bij de oudere mensen en de kinderopvang. Ik kijk er naar uit.

Om af te sluiten wil ik graag dit filmpje delen, een man die een wereldreis heeft gemaakt en overal een stukje heeft gefilmd. En ik ben vooral trots op de aantal keren dat Ecuador er in voorkomt en om te zien dat ik die plekken ook al heb gezien. Want wat ik nog niet geschreven heb is dat ik voordat ik naar de Amazone ben gegaan ik nog stiekem met de belgjes naar Baños ben gegaan, een plek die vooral bekend staat voor de extreme sporten die er te doen zijn en de 'casa de arbol', een schommel die op de rand van een ravijn staat. En dus in dit filmpje kun je Baños een paar keer vinden (als hij van de brug springt - wees gerust mensen, dit heb ik niet gedaan), en ook het meer Quilatoa is er in te zien. 
Geniet ervan :) 


Kusjes,
Katelijne

1 opmerking:

  1. Wesderom fantastische fotoos en een heel leuk en lezenswaardig verslag!

    BeantwoordenVerwijderen